start_up_nowa_firma_freelancer.jpg

Zaangażowanie, budowanie wizerunku i marki! Ty i Twoja firma

To nie musi być taki scenariusz!

Zostajesz przedsiębiorcą, a właściwie to na początku freelancerem. Rejestrujesz jednak działalność gospodarczą. Podejmujesz tę decyzję świadomie, ponieważ kochasz wolność. Przeanalizowałeś minusy pracy na etacie i wiesz dobrze, jaka jest specyfika działalności na którą się zdecydowałeś. Jesteś przygotowany na problemy związane z prowadzeniem działalności. Uważasz, że te problemy są do przezwyciężenia, a radość z bycia szefem dla samego siebie jest bezcenna.

Wreszcie możesz powiedzieć: „przepraszam, ale tego zlecenia nie przyjmę”. Nie tłumaczysz się z podjętej decyzji. Pytanie, czy robisz to jako Jan Kowalski, czy jako Firma Jan Kowalski? Jeśli jako freelancer, ok! Jednak jeśli to Twoja firma, to już z odmowami musisz zachować umiar. Tutaj już zaczyna się praca nad budowaniem nowego wizerunku podmiotu, za nazwą którego dopiero Ty stoisz. Pamiętaj jednak, możesz odmówić jako firma i jako freelancer, bo masz zawsze w zanadrzu ten ruch.

Korzystaj z doświadczenia i wiedzy!

Podczas prowadzenia działalności zdarzy się Tobie klient, który „nabiera” Ciebie, w komunikacji jest bardzo trudny, a serię zleceń już wykonanych przez Ciebie traktuje jakby ich nie było. Wtedy nie zastanawiaj się. Zrezygnuj. Nie pozwól, aby ten klient stanowił 80% zaangażowania Twojego całego czasu i przynosił mniej niż 20% Twoich przychodów. Zapewniam Ciebie z doświadczenia, że klient  zawsze  oczekuje,  że  może  zrobisz to  jeszcze  taniej,  niezależnie  od  tego,  jak dużego  rabatu  mu  udzieliłeś.  Zawsze pamiętaj o Zasadzie Pareta, która pozwoli ustalić priorytety, ułatwi organizację czasu pracy - tę indywidualną i w grupie, ale także będzie wpływać na Twoją pozycję na rynku, a to oznacza już budowanie wizerunku. W rozmowie z Klientem w rozliczeniach nazywaj rzeczy takimi jakimi są. Marketing, owszem jest ważny w pozyskaniu kontaktu z potencjalnym klientem i rozpoznaniu jego potrzeb, ale w trakcie już wykonywania usługi i po jej wykonaniu, ważny jest rozsądek, wzajemny szacunek i uzgodniona zapłata.

Wiele elementów decyduje o tworzeniu marki. Większość ludzi wyznaje zasadę, że to opinie Klientów tworzą pozycję i wizerunek. Na pewno jest to prawdą. Jak prawdą jest to, że jeden niezadowolony Klient może popsuć Tobie nie tylko humor, ale też podważyć ciężko zapracowaną pozycję. Nie wolno  jednak załamywać się taką opinią, jeśli tylko uważasz, że dochowałeś staranności a opinię Klienta uznajesz za krzywdzącą i wynikającą z charakteru Klienta! Pracuj w tej sytuacji bardziej efektywnie w tym nad pozyskaniem nowych Klientów. Masz atuty a doświadczenie i wiedza z marketingu, optymalizacji procesów zarządczych - biznesowych, optymalizacji budżetu działań reklamowych, tylko wzmocni Twoją pozycję na rynku o ile nie zapomnisz się jak Steven Spielberg, który po roku stwierdził, że nikt go nie odwiedził a samo nazwisko, wizytówka na drzwiach i gotowość do pracy, to za słabe działania marketingowe….

Jakie atuty ma układ współpracy Klienta z firmą lub freelancerem ? Klient:

1. Oszczędza na etacie,
2. Nie tworzy stanowiska/warsztatu pracy,
3. Nie angażuje się w Twoją edukację,
4. Nie martwi się o Twoje roszczenia pracownicze,
5. Nie jest ograniczony czasem pracy,
6. Może zlecić Tobie tylko jedno zadanie,
7. Ogranicza biurokrację i wynikające formalności z zatrudnienia,
8. Nie jest związany prawem pracy, nie grozi sąd pracy i związki zawodowe,
9. Nie obawia się o relacje z pozostałym personelem,
10. Odpada proces rekrutacji i ewentualna pomyłka rekrutacyjna,
11. Nieprzedłużenie współpracy nie stanowi problemu,
12. Zapewnia sobie dopływ najwyżej kwalifikowanych specjalistów.

Nie przejmuj się też tym, że etatowcy postrzegają freelancera jako tego, którego nie chcą korporacje lub wypadł z rynku korporacyjnego. Faktem jest, że freelancerem może zostać tylko osoba zbyt kreatywna, niezależna i posiadająca wyższy poziom kompetencji niż etatowiec! To również idealny kandydat na przedsiębiorcę, szefa własnej firmy.

Nigdy nie zapominaj o marketingu!

Jaki powinien być marketing nowego przedsiębiorcy? Co zrobić, aby nie zmarnować roku jak Steven Spielberg? Jak pozyskać Klientów?
Wbrew pozorom, nie obrażaj się na swojego byłego pracodawcę. Zaproponuj współpracę z poziomu partnerstwa i korzyści wyżej wymienionych. Postaw na networking i Internet. Bądź tylko konsekwentny. Każdego dnia zrób coś na rzecz promocji siebie i swojej firmy. Pamiętaj o zasadzie nie chwalenia się, czego Ty nie potrafisz, ale przedstaw to, co może być korzyścią dla Twojego potencjalnego Klienta, czyli zdjęcie z niego jego problemu i wzięcie na siebie.

Zawsze możesz pracować dla kogoś. Troszczyć się o otrzymane miejsce do pracy oraz być współuczestnikiem budowania marki swojego pracodawcy. Tacy ludzie też są potrzebni. Możesz jednak w każdej chwili zmienić decyzję, co do formy świadczenia pracy. Na pewnym etapie Twojej nowej działalności możesz też potrzebować oddanego współpracownika. Właśnie takiego, jakim sam byłeś. Będziesz potrzebował  wsparcia w budowaniu własnej marki. Tutaj do wyboru masz opcje współpracy z inną firmą, innym wyspecjalizowanym freelancerem lub zatrudnienie odpowiedniego pracownika. Ta wybrana przez Ciebie wolność daje Tobie wolny wybór! Czy to nie jest piękne?

Osobiście też gotów jestem do współpracy z Tobą. Mogę zdjąć z Ciebie niektóre problemy i wziąć je na siebie.





Trwa ładowanie danych z Facebooka

Kategorie aktualności

Szukaj AP OPTYMALIZACJA procesu biznes, strony www, pozycjonowanie SEO, tworzenie stron, marketing, analiza